Patyriminės pamokos VU Šiaulių akademijos STEAM centre

Paskelbta: 2022-11-28

Lapkričio 21 ir 23 dienomis, chemijos mokytojos Vaidilutės Šepkauskienės dėka, turėjome galimybę dalyvauti Šiaulių akademijos STEAM centro veiklose.

Lapkričio 21 dieną iš arčiau susipažinome (10a klasės mokiniai)  su vaisių ir daržovių sulčių sudėtimi ir tikrąją ženklų reikšme ant pakuočių. Ištyrėme vertingiausias daržovių ir vaisių sultis. Tyrimai mums parodė, kad vertingiausios daržovių sultys yra iš salierų, o vaisių – apelsinų. Taip pat, tyrėme nitratų, kalcio kiekį sultyse. Sužinojome jų pH, elektrinį laidį, oksidacinį-redukcinį potencialą. Ši patirtis visiems leido pasijusti tikrais jaunaisiais tyrėjais, todėl ji man labiausiai patiko. Po šių tyrimų keliavome gaminti natūralius „vonios burbulus”. Manau, jog ši užduotis mus išmokė atidumo ir tikslumo su galimai įvyksiančiomis reakcijomis, kurių atsiradimas galėjo sugadinti gaminį. Be to, sužinojome apie eterinių aliejų „galią” norint pašalinti tam tikras problemas, pavyzdžiui, arbatmedžio aliejaus veiksmingumą šalinant spuogus.

 Lapkričio 23 dieną panirome (10b klasės mokiniai) į fizikos, matematikos, biologijos ir chemijos pasaulį. Atlikome patalpos apšvietos tyrimą. Jo metu išmokome dirbti su itin jautriais šviesos jutikliais. Remdamiesi jutiklių duomenimis, atlikome skaičiavimus, leidžiančius nustatyti apšvietos kokybės klasę, darbo pobūdį bei higienos reikalavimus. Po to tyrėme popieriaus senėjimą, skirtumą tarp pigaus ir brangesnio popieriaus, turėjome galimybę pamatyti kaip medžiagos tokios kaip medvilnė, mediena, linas, dirbtinis pluoštas atrodo iš arčiau – juos tyrėme mikroskopais. Ištyrėme skirtingo popieriaus rūšių pH, sužinojome, kad popierius pageltonuoja dėl jame vykstančių reakcijų (popierius pradeda geltonuoti dėl jame esančios medžiagos – lignino, jam oksiduojantis pasikeičia popieriaus struktūra, o irimo procesas vyksta dėl hidrolizės reakcijos), išmokome vertinti popieriaus kokybę. Visi tyrimai, kuriuos atlikome, paliko didelį įspūdį. Be abejo, galėjome labiau susipažinti su kartu dirbusiais moksleiviais, kartu praktiškai pažvelgti į mus dominančius gamtos mokslus bei pasisemti žinių.

10 a klasės mokinė Gabija Grigaliūnaitė

Skip to content